fredag, februari 13, 2009

Plugg

Jag sitter här och pluggar lite en fredagmorgon. Är jag inte duktig? Just nu håller jag på och skriver till en uppgift där vi ska lämna in 3-5 bilder i olika kategorier, där en kategori är porträtt. Ha, piece of cake ju! Det jobbiga är att skriva texten. För man ska typ skriva hur man har gått tillväga, vilka inställningar man har haft och varför etc etc.
Just nu känner jag mig lite som killarna på Moderskeppet som är övertydliga i sina videoavnitt när de förklarar saker. För jag skriver nämligen hur jag har bildbehandlat också då ser det ut ungefär så här:

Ögonen har jag ljusat upp en aning genom att använda ett justeringslager för kurvor (Layer > New Adjustment Layer > Curves). Där tog jag tag i kurvans mitt och drog snett uppåt vänster så att hela bilden ljusades upp. Men jag tittade på ögonen och när jag var nöjd med dem tryckte jag okej. Nu var ju resten av bilden alldeles utfrätt men med min lagermask kunde jag enkelt få effekten enbart i ögonen.

Lite övertydligt kanske, men vadå? Varje gång jag har skrivit så här löjligt utförliga texter om de bilder jag har tagit så har jag ju fått högsta betyg också. Så det lönar sig ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger ju det! Med din underbart sköna röst och övertydlighet kan du vara med och göra webbvideos! Se bara hur bra det gick när du hjälpte mig. ;)

Anonym sa...

Duktigt ;)