onsdag, november 22, 2006

Advent

Jag vet inte om det var någon annan än jag som såg nyhetsmorgon lördag i lördags.
Men Tilda de Paula visade iaf upp sin almanacka och i den stod det att Första advent var söndagen den 26 november, inte den 3 december som de flesta av oss trodde.
Hon bad tittarna att maila in om det var rätt eller fel, och nästan alla mail som hon fick in visade på att det var fel i hennes almanacka. De skulle försöka ringa upp förlaget som hade tryckt almanackan, för ett uttalande. Men så långt såg jag aldrig, så jag vet inte om de fick någon kommentar eller så.
Men jag tyckte att det var spännande så jag gjorde en egen liten undersökning. Gick in på pappershandeln i stan och kollade vad det stod i de almanackorna och i alla stod det den 3 december.
Men jag tänkte ändå att det lika gärna skulle kunna vara den 26 november och att hela världen har missat det. För då är första advent FYRA veckor före jul, precis som det borde, inte TRE.
Jag tyckte det vore hemskt om vi blev berövade på en hel veckas julfirande. För för mig börjar julen när första advent är. Eller, egentligen börjar den när första snön kommer, men den snön låg ju kvar i typ två dar så det gills inte :P

Jag googlade lite och hittade en sida på Wikipedia där det stod om advent.
Jag citerar: "Första advent, fjärde söndagen före juldagen och första dagen i kyrkoåret, egentligen första söndagen i Advent."
Efter det gick jag tillbaka till min almanacka och började räkna söndagar. Och ja, det stämmer ju då. Om första advent infaller den 3 decemeber så är det 4 söndagar före juldagen, eftersom juldagen infaller på en måndag. Däremot är det bara 3 veckor till julafton, men det tas tydligen ingen hänsyn till.
Nu vet jag inte om Wikipedia är världens mest pålitliga källa, och jag kunde inte hitta nån annan likvärdig information. Därför tänker jag nog smygfira lite på söndag ändå, utifall att man kommer på i efterhand att första advent faktiskt var den 26 november!

Inga kommentarer: