lördag, januari 19, 2008

Offektiv eller affektiv?

Har precis klivit ur duschen och vet nu att Sara är på tuben så om en dryg timme är hon är. Hm, hur mkt nytta hinner jag göra på en timme? Man skulle kunna hinna en hel del om man var effektiv. Om man var effektiv ja..

Appropå det så kom jag på en sak nu. I svenskan finns det ju olika pre-ord för motsatsen till adjektiv. Oj, det där fattade jag knappt själv. Men jag ska förklara.

Intelligent - Ointelligent
Social - Asocial
Effektiv - Ineffektiv

Vad roligt om motsatsen till effektiv använde sig av någon av de andra två.

Offektiv. Affektiv.

Eller ja, roligt och roligt. Det lät roligare i mitt huvud. Nu när jag har skrivit det ser det vara dumt ut.

3 kommentarer:

Anonym sa...

HEJ
JAG VET INTE VARFÖR DU RETAR DIG PÅ ALLT PÅ MIN BLOGG.
OM DET STÖR DIG, VARFÖR TITTA IN ÖVER HUVUDTAGET??

Anonym sa...

HEJ IGEN OCH URSÄKTA!
JAG BLANDADE IHOP DIG MED EN ANNAN, JAG FÖRHASTADE MIG. DET ÄR EN SOM TYP TRACKASERAR MIN SIDA!!
FÖRLÅT.VAD STUDERAR DU TILL??
kram
miller målarkludd

anni sa...

Det lät roligt i mitt huvud också. Du kanske ska uppfinna lite fler nya passande ord!

Anni