tisdag, september 08, 2009

Sokratiska samtal av alla metoder?!

Det är helt galet att jag är uppe den här tiden. Vad som är ännu mer galet är att jag har varit vaken sedan kl 4 typ.
Vaknade och kunde bara inte somnade. Tankarna började snurra och till sist var hjärnan så vaken att den inte kunde somna om.
Det är också helt galet vilka tankar det var som fick mig att inte kunna fortsätta sova. Jag låg och tänkte på Sokratiska samtal. Herregud, sokratiska samtal! Trodde aldrig för mitt liv att jag skulle tänka på det igen, jag minns hur jag kräktes inombords av tristess på alla PO-dagar då vi skulle utbildas i sokratiska samtal (under min lärarutbildning). Det var ju en av de värsta sakerna jag visste! Och fler med mig! Och nu har jag legat här, mellan kl 04,00 och 05,30 ungefär, och tänkt just på sokratiska samtal och att jag kanske skulle använda mig av det som gruppstärkande övning i min trupp.

Det är väl sant som de säger - desperata stunder kräver desperata åtgärder.

Inga kommentarer: