tisdag, september 01, 2009

En bra lärare gör allt!

Igår var första gången på länge (kanske nånsin när jag verkligen tänker efter) som jag faktiskt skrattade på en föreläsning. Jag skrattade åt när vår lärare pratade om vilken betydelse språket har för kommunikation och hur lätt det kan uppstå missförstånd och feltolkningar.

Särskrivningar
Kanske läst ur ett CV?
"Jag jobbar med min doktors avhandling" (säkert jätteroligt för doktorn)
Kanske samma person också har skrivit:
"Jag har en grund utbildning men ingen vidare utbildning" (tror ni han fick jobbet han sökte?)

Nationella språk
Kanske hört på ambassaden?
"Will you please fill out this blanket and show me your leg?" (svårt att fylla i en filt och varför i hela friden ska man visa sitt ben?)

Detta var bara en bråkdel av exempel han tog upp, men min poäng är som sagt att han är en fenomenal lärare och föreläsare.
Halleluljah!

Inga kommentarer: