måndag, april 13, 2009

Dagen har gått i fotografins tecken

Idag har jag varit på fotokurs med självaste Emelie Ohlsson. Det var en pärs bara att ta sig dit, haha.
Ta en bondläpp utan någon som helst tillstymmelse till lokalsinne. Placera henne i en stor stad, gärna en huvudstad för att ta i ordentligt. Placera henne på punkt A och säg åt henne att ta sig till punkt B. Det är garanterat dömt att misslyckas :P
Jag ska försöka dra det i korta drag. Måldestination: Långholmsbron.
Jag började med att hamna på Liljeholmsbron. Och i tron om att det var rätt bro, stod jag där i säkert 20 minuter, innan jag ringde Emelie och då förstod att det var fel bro. Men snäll som hon är fick jag plats i kursen som började senare, så jag slapp stressa till rätt destination.
Sagt och gjort, jag började knalla. Det var en bit att gå, men till sist kom jag iaf till en bro. Yes tänkte jag, äntligen. Och började gå. Och gå. Och gå och gå och gå. Det var ett långt fanskap till bro! Efter ca 20 minuter tog bron slut. Jag såg då DN-skrapan och insåg att jag var i närheten av Fridhemsplan. Ringde min bror som bara garvade åt mig i telefonen men försökte guida mig rätt. Han meddelade att jag skulle gå tillbaks över Västerbron (det långa fanskapet till bro som jag nyss gått över) och ta höger. Jag protesterade högljutt, tänkte minsann INTE gå tillbaks hela vägen. Han sa att jag kunde ta 4:ans buss som gick åt rätt håll. Fint, tänkte jag. Precis när jag skulle korsa övergångsstället som ledde till busshållplatsen såg jag 4:ans buss susa förbi. SUCK!
Jag gick tillbaks över Västerbron. Kameraväskan började kännas JÄKLIGT tung.. Efter mycket om och men hittade jag iaf den förbannade Långsholmsbron.

Porträttkursen var mycket bra! Fick massa tips och tricks gällande inställningar, komposition, ljus mm. Och vi fick prova att fota en modell där på plats och så tittade Emelie på våra bilder och gav feedback.
Är himla sugen på att kolla på bilderna från idag men ska tvinga mig själv att redigera färdigt bilderna på Linni först. Har lagt det åt sidan för plugg och jobb den senaste veckan men nu är jag ikapp så nu ska jag få färdigt dem äntligen!

Efter porträttkursen knallade jag hem till bror. Det blev massa fotoprat (nästan bara faktiskt) och jag fick en fototidning och några goda råd på vägen som alltid. Han är bra snäll min bror! Det är de båda två förresten! Måste åka och hälsa på andra brodern snart och senaste tillskottet, lille Isak.

Nej nu ska jag kasta mig in i Photoshop och redigera lite. Tjing!

Inga kommentarer: