fredag, maj 16, 2008

Diskussion på msn

Jag och en kompis kom att diskutera mitt tidigare inlägg, det med alla filosofiska frågor.
Han tyckte att jag skulle lägga in det i bloggen, mest med anledning av min sista kommentar som han tyckte var lite rolig. Så jag lägger in det här nu.
Så här gick diskussionen:

Du ställer frågor som hela mänskligheten söker svar på, eftersom det är bara ett litet steg över från dina frågor till den stora frågan:
Vad är meningen med livet? :)
Mm jag vet :P
Jag som är lite naturvetenskapligt lagd säger att meningen med livet är att föra våra gener vidare :) Att det är den absolut grundläggande instinkten som finns hos oss.

Jo så är det ju.
Men finns en mening bortom det? Eller är vår mening bara att hålla vår ras levande? För det var ju inte så svårt :P

Men eftersom all strävan är att se till att hålla våra gener vid liv, så måste vi då hitta någon att para ihop oss med som gör att våra avkommor kommer ha det där lilla extra som gör att de också kommer få föra sina gener (och då dina) vidare.. Och det är nu som det börjar bli komplicerat, för då kommer man ju genast över till "vad är det för egenskaper som kan anses överlägsna och eftertraktade mer än andra?" :)
Och diskussionen om vad för några egenskaper som eftertraktas, ja den kan pågå i all oändlighet eftersom vi människor har begåvats med smak och känslor för att strula till det nått enormt.
Hehe jo. Men jag menar som hel art, alltså hela människosläktet, har inga problem med att hålla arten levande. Det är individuellt som det kan kännas knepigt för vissa, att hitta en partner och bla bla bla. Men vi är ju inte direkt utrotningshotade eftersom det alltid finns andra som fixar det. Haha, krasst uttryckt.

Inga kommentarer: