tisdag, april 01, 2008

Vilket är det optimala yrket?

Diskuterade detta med en kompis idag på bussen. Vi pluggar ju båda till lärare, och när jag först började plugga till det så tänkte jag att det var ett ultimat yrke. Schyssta arbetstider, jobba med barn. Gud vad mysigt och bra.
Men ju längre jag kommer i min utbildning, ju mer märker jag att det inte är så.
Man stöter ju på en massa moraliska dilemman i sitt yrkesliv. Visst, man kan ju säkert söka hjälp runt omkring sig, bland kollegor och annat branchfolk. Men man kanske inte får hjälp. Och då står man där, ensam ansvarig med ett etiskt val att göra, som kan få konsekvenser för resten av någon annans liv. Det är en rätt tung mantel att axla.
Dessutom är det ju rätt pissigt betalt när allt kommer omkring.

Så vilket är då det optimala yrket? Finns det?

1 kommentar:

Anonym sa...

lyxhustru.