lördag, maj 28, 2005

Min gymnasietid!

När jag tänker tillbaka på mina tre år på gymnasiet gör jag det med ett leende. Det är svårt att tro att det redan är slut. Det är ganska svårt att sammanfatta de tre år som gått, det har hänt så mycket men samtidigt så lite.

Det är svårt att glömma första dagen, hur nervös och spänd man var inför allt det nya.
Skulle man lyckas få några vänner eller skulle man bli helt utanför? Skulle man klara av pressen med betyg? Skulle man tycka om lärarna?
Men allt gick bra och jag hamnade i den absolut bästa klassen enligt min mening.
Dock kommer jag ihåg att jag saknade mina gamla vänner oerhört mycket under hela den första terminen tror jag. Vi hade funnit varandra så bra under sista året på högstadiet och nu var vi utspridda i hela Sverige.

Jag kom hur som helst in i ett glatt gäng i min klass och vi hade väldigt skojigt. Jag blev tillsammans med en kille i klassen också, men det höll bara i ett knappt halvår.
Och innan man visste ordet av var första året avklarat. Jag var nöjd med de betyg jag hade fått, mina nya vänner var underbara och de flesta lärare var helt okej. Alla utom en faktiskt. Hela klassen var rörande överens redan från start om att läraren vi hade i engelska inte tillförde ett dugg till lektionerna. Skulle vi lära oss någonting på engelskalektionerna så var han fel man för oss. Vi gick till rektorn och förde fram våra klagomål och tro det eller ej men det hände saker. Vi fick en ny engelsklärare någon gång efter jul, som visade sig vara den bästa lärare jag hade mött på väldigt länge. Så det löste sig till det bästa!
Allt flöt på riktigt bra och jag kom på mig själv med att tänka ”kan det vara så här bra”? Det var kanske dumt av mig att tänka så för efter sommarlovet klev man upp ett steg i rankinglistan. Och årskurs 2 var den jobbigaste period under min gymnasietid. Vänta så ska jag berätta!

När man nu inte längre var minst, lärde vi oss snabbt av de äldre att hade man gjort något olovligt så skyllde man på ettorna, det var den självklara jargongen.
Nu skulle jag läsa lite nya och roliga kurser också, i ettan hade det mest känts som en fördjupning eller påbyggnad av högstadiet vad det gällde de ämnen man läste.
Jag läste ganska många kurser i tvåan och gick ganska långa dagar i skolan. Faktum var att jag läste väldigt många kurser och gick väldigt långa dagar. Och detta innebar naturligtvis väldigt många läxor och väldigt mycket att göra. Det finns ett bra ord som uttrycker vad jag kände då, ett ord som flitigt används i samhället idag; stress.
När drygt halva tvåan hade gått var jag färdig att klappa ihop. Pressen på att hålla mina fina betyg uppe blev för mycket, då jag ett tag siktade på högsta betyg i allt! Men det upptäckte jag att det gick ju bara inte. Om jag inte ville ha ihjäl mig själv på kuppen, men det ville jag helst undvika. Jag blev tvungen att prioritera för att inte stressa sönder helt. Och jag har från denna upplevelse tagit med mig några visdomsord som man ska ha i bakhuvudet och ta fram när man försöker vara bäst på allt på en och samma gång. Om man känner att man kanske inte lyckas med detta, och får ett utbrott för att man känner sig misslyckad ska man sätta sig ner, ta ett djupt andetag och fråga sig själv: Vad är det värsta som kan hända?

Tvåan tog slut så småningom och då kunde jag andas ut. Det hade varit ganska okej och tiden hade gått rätt fort trots allt. Det hade inte gått lika smidigt som i ettan, men det hade helt klart varit ett schyst år.
Nu var det dags att påbörja sista året på gymnasiet.

Min önskan om att trean skulle gå lite lättare än tvåan besannades. Jag upptäckte redan första perioden att jag hade mycket kortare dagar. Det var enormt skönt att ha det lite slappt efter tvåan. Och nu kunde man satsa ordentligt på sista året också, och passa på att njuta av sista tiden på gymnasiet. Och man kunde lägga mycket energi på det projektarbete som vi förväntades prestera under sista året.
Och innan jag visste ordet av så var det maj och bara några veckor kvar till studenten.

Gymnasietiden har gått otroligt fort. Det känns som igår när man gick in i skolan för första gången för att höra sitt namn ropas upp i aulan. Kan fortfarande känna känslan av de där fjärilarna som for runt i magen.
Men det har varit en otroligt lärorik period i mitt liv. Inte bara alla saker jag har lärt mig i alla kurser som jag har läst, jag har växt i mig själv och mognat väldigt mycket som person.
Och som jag sa i början tänker jag tillbaka på min gymnasietid med ett leende på läpparna. För mitt i all press och stress har jag någonstans känt en odefinierbar lycka. Min gymnasietid har faktiskt varit rolig!

Min mentor frågade mig här om dagen att om jag skulle komma tillbaka till Rodengymnasiet i höst och träffa alla nya ettor, vad skulle jag säga till dem då, vad skulle jag ge dem för råd?
Jag har funderat lite och jag tänker nu avsluta med att skriva ner fyra goda råd till en nybliven gymnasieelev att ha med sig genom sin gymnasietid.


- Du kan påverka mer än vad du tror! Sitt inte och håll inne med dina åsikter om det är något du inte är nöjd med. Framför din åsikt vänligt men bestämt. Det bästa är om ni är fler som tycker likadant, då blir det mer slagkraftigt. Det enda som hindrar dig från att påverka miljön runt omkring dig är du själv!

- Lär dig hantera stress på bästa sätt! Stress är något som du förr eller senare kommer att råka ut för, risken är stor att det sker redan under gymnasiet. Det är inget man kan skydda sig emot, kommer den så kan man inte ta bort den. Lär dig hur du fungerar och hur du bäst kan leva med den, det är individuellt. Berätta också för människor i din närhet att du är stressad så de vet vad du går igenom. Prata med dina lärare om du behöver skjuta upp något prov eller någon inlämning, kommunikation kan lösa mycket. Och kom ihåg den gyllene frågan: ”Vad är det värsta som kan hända…?!”

- Satsa på gymnasiet! Du kommer förhoppningsvis bara gå där en gång. Det är tillräckligt mycket press kring betyg egentligen, men det är ju faktiskt så att det är din framtid det handlar om. Man måste inte vara bäst på allt, men minst godkänt i alla ämnen tar dig långt. Man behöver inte vara bäst på något egentligen, men man kan vara bra på mycket. Ett giltigt slutbetyg i handen på studentdagen är ditt mål, se till att nå det för en säkrad framtid!

- Ha kul under din gymnasietid! När du går ut gymnasiet kommer du förhoppningsvis, liksom jag, se tillbaka på den perioden som en lyckad tid. Det är en tuff period med mycket att göra och mycket att uppleva och ett skratt eller ett leende behövs ibland för att klara sig vidare. Gymnasietiden blir vad du gör den till men jag kan lova att det finns mycket utrymme för att ha kul!

1 kommentar:

Tilda sa...

Du kunde väl ha läst ett annat inlägg, ett kort! ;-)