söndag, november 11, 2007

Krig är liksom ute

Igår kväll när jag väntade på att Micke skulle komma hem från Rimbo låg jag i soffan och slötittade på tv. Zappade fram nåt som verkade vara en parodi av ett tal från President Bush till sin nation. Eller kanske till världen, jag vet inte. Hur som helst, han som spelade Bush pratade en massa om kriget i Irak och så där.

Framför mig såg jag då massa soldater som springer omkring och skjuter varann som i värsta tv-spelet. Med gröna kläder och hjälmar och långa gevär med axelband och ammunition.
Och då slog det mig; Fan vad ute! Fan vad 1900-tal! Tidigt 1900-tal dessutom. Från början av 1900-talet till nånstans i mitten. Då höll man på så. Och krigade med varann. Över olika åsikter om saker och ting. Och ännu tidigare, innan man kom på att man kunde kriga med varann för att man inte var överens, ja då krigade man om mark.

Men hallå?! Välkommen till 2000-talet! Vi trädde in i ett nytt sekelskifte för snart 8 år sedan.
Nuförtiden har vi den modernaste tekniken som nånsin har skådats, vi har prylar som vi aldrig trodde att vi skulle kunna skapa, vi har hypermoden kommunikation världen över, IT och media regerar och EU och FN jobbar för en enad värld.

Och mitt i alltihopa håller människor på och krigar? Precis som man gjorde förr? Hänger soldaterna inte med i utvecklingen?
Krig är såååå ute! I dagens samhälle mailar man väl eller diskuterar olika åsikter i chatter eller i forumet på Lunarstorm eller på Facebook? Möjligtvis sträcker man sig till att slå på SVT och kolla på nån politisk debatt på tv:n.

Så Bush, ta reda på vad Usama heter på Facebook så kan ni snacka där istället. Lev era liv som om det vore 2007 (snart 2008) för guess what? Det ÄR 2007 (snart 2008)!! Blodbad har stått med på utelistan i Veckorevyn i typ 50 år...

2 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA! skit bra det där med Facebook! :D hahahaha! Ursäkta att jag garvar åt de, för de är ju skit allvarligt mne de va så roligt skrivet!! :)

Anonym sa...

haha det där sista med blodbadet lät kul :D / Crille