onsdag, september 06, 2006

Läslogg

Läslogg till: Det skrivna ordet skapar dialog för flera röster
Artikeln är skriven av: Olga Dysthe


s. 28: ”Jag upptäckte något annat, som bekymrade mig, nämligen att min vanligaste form för undervisning, det lärarstyrda klassamtalet, som jag trodde var en dialog, i själva verket var en monologisk dialog.”

När jag först läste citatet stannade jag upp och det fick mig att fundera på om det stämde eller inte. Och när jag kom fram till att det gjorde det, i alla fall utifrån de erfarenheter jag själv har från skolan, så skrämde det mig.
Av hela den intressanta artikeln fastnade just dessa ord i mitt huvud. Citatet lägger fram skolundervisningen på ett sätt som får den att låta diktatorisk; längst fram står någon och pratar och där sitter du och lyssnar, utan att våga bryta in för en kommentar om egna åsikter eller ens frågor.
Men i den dystra sanningen fanns där ändå något som var lugnande. Det fanns en ton av insikt och oro av problemet i citatet, men också som genomsyrade hela artikeln. Detta gav mig hopp om att det faktiskt finns lärare, och andra, som är medvetna om problemet och är villiga att försöka göra något åt det. Precis som jag själv, när jag en dag kommer ut arbetslivet och ska undervisa.

1 kommentar:

madde sa...

jag håller med varje ord!! :)